Saturday, February 14, 2009

Sekadarnya...


Istimewanya bila Allah pilih kita keluar jalan Allah ni...hanya bila Allah telah pilih kita buat pertama kalinya...melalui pengalaman aku pertama kali keluar tahun 2000 dahulu waktu aku keluar di Felda Lasah..aku tidak faham..setiap program yang diatur...aku teragak2 jugak nak buat...kelakar pun ada..sebab aku ni banyak terpinga2...sebab tak faham apa yang dicakapkan..tapi, alhamdullillah jemaah aku waktu tu tak paksa aku cakap...banyak ikram aku, jadi aku banyak mendengar daripada bercakap...kalau bercakap pun ikut mutakalim ler...(walaupun aku tak tau apa yang aku cakap) Tapi...aku suka sebab kita cakap perkara yang hak...perkara agama..masa tu aku tak tau pun pasal 6 perkara, 6 pesanan untuk para wanita, 12 adab usul dan adab2 yang sehingga hari ni kalau aku keluar pasti diselitkan dalam program...banyak benda aku dapat belajar kerana selama hari ni, kita sekadar tahu tapi kita tak ada kekuatan untuk amalkan.

Sekarang, aku masih dalam belajar...bukan bermakna apabila kita telah dipilih Allah berkali2 untuk keluar kita menjadi semakin pandai dan semakin hebat. Bukan nak tunjuk kehebatan dan kepetahan kita bercakap setiap kali kita dipilih untuk bercakap..sekadar untuk pandai bercakap ianya tidak memberi kesan kepada hati, jika apa yang kita cakapkan kita tidak amalkan.aku cakap ni untuk diri aku yang lemah ni..yang masih bertatih2 dalam usaha agama Allah swt. Kawan2 yang membaca doakan untuk aku.

Route ke-2 terakhir masih di Bilaspur...menjadikan ianya 3 hari 3 malam aku di situ..walaupun rumahnya cuma satu bilik(disediakan untuk jemaah) tapi, sifat ikram kak chah(Kasfun Nisa) sangat tinggi...begitu juga dengan orang di situ..aku gelar ahlia tuan rumah tu kak chah sebab wajahnya saling tak tumpah macam muka kak iparku(tapi dalam version India ler)..orangnya tak banyak bercakap cuma sering tersenyum. Di situ, ramai jugak nusrah jemaah kami..waktu hari2 terakhir di situ kami targhib betul2 tentang kenapa masturat perlu keluar dan fadhilatnya, moga Allah bagi mereka kefahaman...jemaah kami hanya menyampaikan. Dan, aku mengharapkan moga ada ler jemaah dapat dibentuk selepas kami tangguh hari tu..

Route akhir cuma satu malam sahaja, biasalah hari2 terakhir kami diraikan dengan pelbagai benda...tapi, bukan itu pengharapan kami..moga2 Allah telah bukakan hati mereka semua untuk keluar.Insyaallah. Jam 3.00 petang kami bergerak menuju ke stesen mengambil masa lebih kurang 10 minit. Selamat tinggal Bilaspur...sedih betul kami semua...

Perjalanan menuju ke Delhi yang panjang...


1 comment:

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,,,saya dalam proses untuk menerbitkan bayan muzakarah jemaah masturat...mohon doa kalian...