Wednesday, February 11, 2009

karkuzari seterusnya...


BACHEDI route ke-9 selepas Gandai.. tempat ni mana2 jemaah lelaki@masturat tidak pernah sampai lagi..kami merupakan jemaah pertama tiba di situ. Tempatnya hidayat sikit..zuhud dan rumah yang terima jemaah kami juga teramat zuhud. Orang di situ, semua hanya tahu berbahasa Urdu, Allah hantar anak saudaranya berusia 12 tahun boleh berbahasa Inggeris. Dialah murtajim kami sepanjang hari tu. Cuaca di situ teramat sejuk terutamanya di sebelah malam.

Di situ, kami hanya satu malam sahaja, Amir sab tak berapa sihat. Kami berpindah ke Kawardha, sebuah pekan kecil untuk mendapatkan klinik bagi merawat Amir kami. Di sini juga kami hanya semalam sahaja. Esoknya, pagi2 lagi kami bergerak ke Bilaspur mengambil masa 140km jauhnya. Kami menaiki 2 buah jip agak selesa jika dibandingkan yang aku ceritakan sebelum ini. Perjalanan yang jauh tu memperlihatkan lagi kepada aku akan kehidupan orang2 di situ, mereka terlalu mundur, tak kenal erti kemajuan, anak2 tidak mendapat pendidikan yang sepatutnya. Usaha agama di situ juga jauh sekali..sedih!
Semasa dalam perjalanan yang panjang tu, kami nyaris2 accident kereta di hadapan tiba2 berhenti dan bertembung dengan lori di hadapan kami. Suasana cemas seketika, Allah pelihara. Syukur al-hamdullillah driver sempat mengelak.



Kami selamat sampai di rumah Hj.Yassin, rumahnya betul2 di tengah bandar Bilaspur(depan mainroad). Jadi, agak sibuk dan bising dengan kenderaan yang pelbagai. Sesekali kedengaran tapak kaki kuda menderap di atas jalan. Suasana di India, kenderaan berenjin ini kalau bergerak sikit mesti hon..hon.honnn..so, gamatlah sikit jalan raya tu. Dan, kami kat dalam rumah pun terasa kegamatan kenderaan di luar.

3 comments:

Ummu Fatimah said...

Salam. Ada gak rakan seusaha yg berblog ya? Saya pun baru create blog saya. Ni kuar india brp hari dan bila? Tertanya-tanya saya...

Sofinee Harun said...

Salam UmmuNurul,

Saya kat UK, alhamdulillah. Sekarang ada jemaah masturat 2 bulan sedang buat usaha di sini.

Ummu Nurul di Perak ke? PErak kat mana? Hubby saya asal Perak jugak. Kpg Sungai keli. Sempadan dengan Sabak BErnam. Adik saya di Lekir.

MEmang betui kara Ummu Nurul. Ujian paling hebat sekali ialah bila balik keluar. Sebab masa ujian memang ada sebelum keluar and masa keluar, tapi bila balik keluar ni yang paling tinggi ujian. Tu lah ujian sebenar samaada terkesan ke tak kita keluar. Sebab keluar tu adalah latihan. BAlik rumah tu lah kehidupan sebenarnya samada boleh jaga amal; atau tak.

INsya Allah nanti boleh keluar negara jauh la pulak kot.

Ni blog saya: (maaf profile memang letak private)

http://mystoryourlife.blogspot.com/

UmmuNurul said...

fatimah azzahra
40days jer...kena tingkatkan korban baru Allah pilih lagi masa 2bulan pula ek? Apapun jazakillahhu khairun khatiro..salam perkenalan kita..nampaknya rakan2 seusaha kita ni semua from oversea...jauh anak2 tempatan merantau..tak kisahlah walau di mana kita berada yang penting kita usaha atas satu maksud buat usaha atas agama Allah Rabb kita yang Maha Besar.


Ummi,
Jauhnya sahabat kita ni...saya asal Ipoh, menetap di Ipoh, Hubby pun orang Ipoh..kami anak jati Ipoh..dan pewaris2 kami insyaallah jugak orang Ipoh...tapi, yang penting kita buat usaha dakwah walaupun kita berpijak di bumi mana..bumi ALLAH luas...usahakan atas satu maksud..dakwah illallah..